Hoeveel CO2, reistijd en kosten kan jouw organisatie besparen? Ontdekt het met onze interactieve mobiliteitsscan!

Hoeveel CO2, reistijd en kosten kan jouw organisatie besparen? Ontdekt het met onze interactieve mobiliteitsscan! Bekijk de demo

Boehringer Ingelheim: gezamenlijk onder het glazen dak van EDGE Amsterdam West

Boehringer Ingelheim: gezamenlijk onder het glazen dak van EDGE Amsterdam West

Boehringer Ingelheim Nederland gaat verhuizen. Vanaf eind 2021 bevindt het kantoor van het farmaceutisch bedrijf zich in het futuristische gebouw EDGE Amsterdam West. De nieuwe locatie aan de Basisweg was voor het familiebedrijf een goede aanleiding om het mobiliteitsbeleid aan te pakken. Samen met Breikers werd er gekeken naar de mogelijkheden en een business case gemaakt.

Boehringer Ingelheim – opgericht in 1885 door Albert Boehringer in Ingelheim am Rhein – is een wereldwijde onderneming met ruim 51.000 werknemers. In Nederland werken zo’n 300 mensen verspreid over twee kantoren: de Boelelaan op de Amsterdamse Zuidas en het kantoor in Alkmaar. Maar daar komt dus volgend jaar verandering in. Boehringer Ingelheim vestigt zich  in EDGE Amsterdam West in Sloterdijk. De keuze voor deze locatie is overigens geen toeval: de ontwikkelaar van het nieuwe kantoor – EDGE Technologies – staat bekend om kantoorconcepten waarbij gezondheid, duurzaamheid en innovatie centraal staan. Laat dit nou net waarden zijn die perfect aansluiten bij Boehringer Ingelheim als organisatie…

“Voor ons was de mobiliteitskaart gecombineerd met een app een echte eyeopener. Die biedt meer mogelijkheden dan we hadden voorzien”
Arjen Witte, HR-manager binnen Boehringer Ingelheim Nederland

Amsterdam is dé plek
“We keken al enige tijd naar een nieuwe locatie”, vertelt Arjen Witte, HR-manager binnen Boehringer Ingelheim Nederland. “Enerzijds omdat we met alle medewerkers op dezelfde plek willen werken, anderzijds omdat we een kantoorruimte zochten waarbij we dicht bij een treinstation zouden zitten. Ook interessant voor ons; Amsterdam is natuurlijk dé plek als je jong talent wilt aantrekken. Onze oude kantoren hadden bovendien nadelen: Alkmaar is bijvoorbeeld slecht bereikbaar met het openbaar vervoer en de ruimte die we op de Zuidas leasen, is eigenlijk te klein. Verder zochten we een duurzaam kantoor. Nou, dat is met EDGE wel gelukt.”

Glazen dak als eyecatcher
EDGE Amsterdam West is in alle opzichten duurzaam. Ten eerste omdat het een herontwikkeling is van een kantoorgebouw uit 1970. Er hoeft dus geen nieuw kantoor uit de grond gestampt te worden. EDGE Amsterdam West is bovendien het eerste energiepositieve kantoor van Nederland. Eyecatcher is het glazen dak met 6.000 m2 aan zonnepanelen en thermische energieopslagfaciliteiten. “De duurzaamheid van het kantoorgebouw is voor ons een belangrijke drijfveer voor deze verhuizing. Ons wereldwijde BE GREEN-programma, het CO2-reductieprogramma, past perfect bij het concept van EDGE”, legt Arjen uit. “Het mogelijk maken van Activity Based Working is ook een belangrijk pluspunt voor de keuze van EDGE. Ons nieuwe kantoor bestaat straks uit verschillende ruimtes die flexibel kunnen worden gebruikt voor de verschillende activiteiten die werknemers verrichten.”

Mobiliteitsbeleid
De verhuizing van de twee kantoren – Alkmaar en de Zuidas – naar Sloterdijk was voor het farmaceutisch bedrijf een goede reden om het mobiliteitsbeleid aan te pakken. “We wilden al enige tijd groener worden en onze vervoersbewegingen op een milieuvriendelijke manier vormgeven. Dit was dus hét moment.”

Breikers
Boehringer Ingelheim wil toe naar een flexibel mobiliteitsbeleid waar medewerkers flexibel vergoed worden. Arjen: “Daarvoor hebben we de hulp van Breikers ingeroepen. Het personeel is razend enthousiast over de toekomstige werkplek in Sloterdijk, maar er gaat een hoop veranderen. Stel, je woont in Tuitjenhorn en je rijdt jarenlang met je leaseauto naar je werkplek in Alkmaar. Ook voor deze mensen moet het goed geregeld zijn. In ons oude mobiliteitsbeleid had twee derde van de medewerkers een leaseauto: vaak nog benzine en diesel. Dat is straks voorbij; mensen krijgen alleen nog een leaseauto – uiteraard bij voorkeur elektrisch – wanneer het echt nodig is, bijvoorbeeld omdat ze geregeld klanten moeten bezoeken die per openbaar vervoer niet goed bereikbaar zijn.”

Waardevolle informatie
Breikers heeft onderzoek gedaan en ons geholpen met onze business case. De plannen zijn inmiddels besproken met de OR. “De grootste verandering is dus de inkrimping van leaseauto’s. In plaats van de auto krijgen deze personeelsleden een mobiliteitsvergoeding, gecombineerd met een mobiliteitskaart. Dit betekent dat medewerkers flexibel vergoed worden afhankelijk van het soort vervoer. Hierbij wordt groener vervoer financieel gestimuleerd. Met de kaart kunnen ze toegang krijgen tot alle soorten vervoer, zoals het OV, de deelfiets, taxi, Greenwheels. Zo kunnen ze zelf de beste keuze maken en een alternatief kiezen voor hun oude vervoersbeweging. Breikers heeft ons voorzien van een schat aan informatie en het hele proces begeleid.”

Inzicht in alle mogelijkheden
Boehringer Ingelheim is in januari 2020 begonnen met het opzetten van een projectteam. Arjen: “Daar zaten een aantal stakeholders uit onze twee ondernemingsraden in. Dit om iedereen in een vroegtijdig stadium bij de plannen te betrekken. Breikers heeft daar de leiding in genomen en ons kunnen voeden met de verschillende mogelijkheden. Ook kwamen ze met voorbeelden hoe andere bedrijven het mobiliteitsbeleid hadden aangepakt. Heel waardevol, het gaf ons inzicht in alle mogelijkheden.”

Eyeopener
“Voor ons was de mobiliteitskaart gecombineerd met een app een echte eyeopener. Die biedt meer mogelijkheden dan we hadden voorzien”, zo vertelt Arjen. “Ons nieuwe beleid heeft nogal wat impact op de medewerkers, maar de plannen zijn positief ontvangen. Ze zijn nog niet geïmplementeerd, maar de eerste berichten zijn goed. We hopen de plannen gereed te hebben zodra we overgaan naar EDGE.” 

Hobbels onderweg
Zoals bij iedere verandering komen er gaandeweg problemen bovendrijven. “Nou, die hebben we zeker gehad”, lacht Arjen. “Onze grootste hick up kwam in de vorm van Covid-19. We werken vanaf maart namelijk al thuis en dan gaan zulke gesprekken toch wat lastiger. Maar met een beetje geluk is in november 2021 alles weer terug naar ‘normaal’ en gaan we aan de slag met het nieuwe mobiliteitsbeleid. Tegen die tijd voelt iedereen zich vast ook weer veilig in het OV en reizen de medewerkers, tevreden en wel, eersteklas naar het nieuwe kantoor; EDGE Amsterdam West.”

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

Stay up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Heb je vragen?

Contact-Rita-stripes@2x

Rita van der pas

Community Manager

06 549 212 14

Rita@wijzijnbreikers.nl

Bel of mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.