Hoeveel CO2, reistijd en kosten kan jouw organisatie besparen? Ontdekt het met onze interactieve mobiliteitsscan!

Hoeveel CO2, reistijd en kosten kan jouw organisatie besparen? Ontdekt het met onze interactieve mobiliteitsscan! Bekijk de demo

Breikers behind the scenes – Sacha Buisman wil Amsterdam een beetje mooier maken

Breikers behind the scenes – Sacha Buisman wil Amsterdam een beetje mooier maken

Dagelijks helpen onze consultants bedrijven in Metropoolregio Amsterdam met de transitie naar slimme en duurzame mobiliteit en de overstap naar een schoon wagenpark. Al onze adviseurs hebben hun eigen expertise. Toch is er één gemene deler: met hart en ziel zetten ze zich in om de Metropoolregio Amsterdam een beetje schoner en bereikbaarder te maken. Hoe gaan onze Breikers te werk, wat beweegt ze en hoe denken ze hun doel te bereiken? Breikers aan het woord.

Het eerste interview uit deze serie is met Sacha Buisman, het nieuwste lid binnen de Breikersfamilie. Deze mobiliteitsadviseur is de eerste werkdag van het nieuwe jaar met veel enthousiasme, energie en vol ambities voor Breikers aan de slag gegaan. Door de coronacrisis vanuit haar eigen bureaustoel, dat dan weer wel…

De 30-jarige Sacha heeft al enige werkervaring op het gebied van mobiliteit en vervoer. Ze heeft namelijk twee jaar, binnen de functie programmamedewerker voor verkeerseducatie en verkeersveiligheidscampagnes, gewerkt bij Vervoerregio Amsterdam.

“We moeten zorgen dat we onze pionierspositie als fietsstad van de wereld behouden”
Sacha Buisman

Mooier en duurzamer Nederland
Sacha is dus al een paar jaar geleden de wereld van de slimme mobiliteit ingeslagen. Ze wil naar eigen zeggen, bijdragen aan een mooier en duurzamer Nederland. Een mooie missie. “Iets doen waar ik achtersta en wat ik belangrijk vind, daar gaat mij het om. En in mijn nieuwe functie als mobiliteitsadviseur bij Breikers kan ik dat”, vertelt Sacha. “Mijn taak is om de Breikersaanpak in de onderwijs- en zorgsector uit te rollen en daar zie ik veel potentie in.”

Fietsstimulering
Waar nieuwe bedrijven zich aan de rand van Amsterdam vestigen, zullen scholen en ziekenhuizen altijd in de binnenstad nodig blijven. Data van de eerste twee Amsterdamse schoolstichtingen laat zien dat werknemers relatief dicht bij hun werk wonen, onder het landelijk gemiddelde. Dat is, zeker met behulp van een e-bike, op fietsafstand. Amsterdam staat bekend als een fietsstad. Is fietsstimulering wel nodig? “We moeten zorgen dat we onze pionierspositie als fietsstad van de wereld behouden”, vertelt Sacha. “Er valt zeker nog genoeg te winnen. Mijn taak is om met scholen en zorginstellingen te gaan praten over de mogelijkheden. Hoe kunnen we andere vervoersmiddelen zo aantrekkelijk voor het personeel maken dat ze de auto willen laten staan? Met andere woorden; hoe zorg je ervoor dat werknemers het OV gaan gebruiken of de fiets pakken?”

Leerkrachten vasthouden
De auto laten staan is op meerdere fronten nodig. Uiteraard verminderen we daarmee CO2-uitstoot, maar ook het gebrek aan parkeerplaatsen speelt mee. Buiten deze twee factoren zal Amsterdam in de toekomst sowieso autoluw worden. “Er speelt ook nog een andere factor mee”, vertelt Sacha. “Amsterdam heeft te kampen met een groot lerarentekort en vanuit de gemeente wordt er van alles gedaan om deze uitstroom tegen te gaan. En dat is nodig; was het tekort aan leerkrachten in het basisonderwijs in 2019 nog 175 FTE’s, de voorspelling is dat dit tekort in 2023 zal oplopen tot 440 FTE’s. Leerkrachten die buiten de stad gaan wonen, veranderen ook vaak van school. Immers, ze kunnen overal aan de slag. Dit proces moeten we dus weten te keren. Dat kan door woon-werkverkeer aantrekkelijker te maken en leerkrachten te belonen wanneer ze de fiets of het OV pakken. Dat heeft alles te maken met aantrekkelijker werkgeverschap: Hoe sta ik ervoor ten opzichte van andere scholen? Welke vergoedingen geef ik als school?”

Genoeg te doen
Dit jaar gaat Sacha zich concentreren op het onderwijs, daarna volgt de zorgsector. Twee sectoren waar thuiswerken geen optie is en die te maken hebben met een groot tekort aan personeel. De website van Breikers zal zich binnenkort vullen met succesverhalen van Sacha. Met de 260 basisscholen die Amsterdam rijk is, heeft deze Breiker genoeg te doen. Maar, zo vertelt ze, ze heeft nog een andere ambitie. “Ik wil me ook inzetten om de omgeving rondom de scholen veiliger te maken. Kiss&Ride bij een school is achterhaald en wordt niet voor niets gekscherend Kick&Ride genoemd”, lacht ze.

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

Stay up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Heb je vragen?

Contact-Rita-stripes@2x

Rita van der pas

Community Manager

06 549 212 14

Rita@wijzijnbreikers.nl

Bel of mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.