Hoeveel CO2, reistijd en kosten kan jouw organisatie besparen? Ontdekt het met onze interactieve mobiliteitsscan!

Hoeveel CO2, reistijd en kosten kan jouw organisatie besparen? Ontdekt het met onze interactieve mobiliteitsscan! Bekijk de demo

Breikers behind the scenes – Tobias van den Briel, de fietsconsultant van het team

Breikers behind the scenes – Tobias van den Briel, de fietsconsultant van het team

De 43-jarige Tobias van den Briel werkt inmiddels zes jaar als consultant voor Breikers. Je komt hem met name tegen in het noordwesten van Amsterdam en in Hilversum.

Tobias wordt ook wel de ‘fietsconsultant’ genoemd. En dat is niet voor niets. Hij behoort tot, zoals hij zelf zegt, de high speed jongens. Met zijn snelle Stromer Speed Pedelec fietst hij vanaf zijn woonplaats Weesp, naar al zijn klanten en parkeert zijn fiets vlak voor de deur.

“Van Hilversum tot aan de haven van Amsterdam, alles valt te fietsen”, vertelt Tobias. “Eerlijk gezegd snap ik niet waarom er zo weinig mensen op de fiets zitten. Een fiets, elektrisch of niet, kent alleen maar voordelen. De betrouwbaarheid van je reisduur is 100 procent – beter dan de auto of OV -, je verbrandt ongemerkt een hoop calorieën, je fietst de stress van je af en je hoeft nooit op zoek naar een parkeerplaats. En die keer dat het regent? Daar bestaan hele goede regenpakken voor.”

“Wie een alternatief heeft en straks toch nog in de file gaat staan, is wel een beetje dom”
Tobias van den Briel

Leuk werk
Tobias ziet dat heel veel bedrijven niet efficiënt en duurzaam genoeg werken. “En dat maakt mijn werk nou zo leuk en interessant”, vertelt Tobias enthousiast. “Het kan zoveel beter en dat laat ik ondernemers graag zien. Als adviseur maak ik een scan en leg alle mogelijkheden voor. Uiteraard komt daarin ook altijd de fiets naar voren als oplossing.

Boehringer Ingelheim
Een voorbeeld van een bedrijf dat Tobias voorzag van een mobiliteitsplan. Vanaf eind 2021 zal het kantoor van het farmaceutisch bedrijf zich in het futuristische gebouw EDGE Amsterdam West bevinden. De nieuwe locatie aan de Basisweg was voor het bedrijf een goede aanleiding om het mobiliteitsbeleid aan te pakken. Tobias keek samen met de HR-manager naar de mogelijkheden en maakte een business case. “We hebben een totaal nieuw beleid ontworpen”, zo blikt Tobias terug. “Doordat het bedrijf in het gebied Sloterdijk drastisch ging verminderen in parkeerplekken, moest er iets gebeuren. Maar ze wilden deze gelegenheid ook aangrijpen om het mobiliteitsbeleid te moderniseren. De hulpvraag heeft geresulteerd in een mobiliteitsbeleid waarin medewerkers flexibel voor reiskilometers worden vergoed. Een plan waar de standaard maandelijkse vergoeding komt te vervallen en plaats maakt voor een mobiliteitskaart waar iedereen, ook leaserijders, na de verhuizing gebruik van gaan maken. De reizen en kosten worden met een mobiliteitsportal inzichtelijk gemaakt.  Met de kaart kunnen medewerkers toegang krijgen tot alle soorten vervoer, zoals het ov, de deelfiets, taxi, Greenwheels, noem maar op. Zo kunnen ze zelf de beste keuze maken en een alternatief kiezen voor hun oude vervoersbeweging. Ook heeft het bedrijf voor leaserijders die afzagen van hun auto, een mobiliteitsbudget opgesteld.”

Veel verandering
Volgens Tobias gaat er in de nabije toekomst een hoop veranderen. Zo denkt hij dat de tweede auto de deur uit zal gaan en dat we, ook na de crisis, veel minder naar kantoor zullen gaan. “Wie een alternatief heeft en straks toch nog in de file gaat staan, is wel een beetje dom”, lacht hij. “Ik denk dat teams binnen bedrijven met elkaar gaan afspreken welke dagen ze elkaar ontmoeten. Verder is duidelijk gebleken dat we prima in staat zijn thuis te werken. De meeste mensen hebben in coronatijd al een werkplek ingericht. Ook verwacht ik dat steeds meer bedrijven kiezen voor een flexibel beleid, met een reiskostenvergoeding én een thuiswerkvergoeding. De vaste maandelijkse kilometervergoeding zal verdwijnen.”

Nieuwe situatie, nieuwe regels
Een vergoeding voor gas, elektra, koffie… Is dat wel echt nodig? “Als je kijkt naar wat een bedrijf zal besparen aan kosten voor kantoorruimte en parkeerplekken, dan kunnen die paar euro’s per dag er echt wel af. Waarom zou je als bedrijf een A-locatie op de Zuidas huren als je werknemers nog maar een paar dagen per maand op kantoor zijn? Over die vraag zal zeker worden nagedacht.”

Aanpassingen
Hoe ga je als werkgever met deze veranderingen om? Wat zijn de haken en ogen? Wat is er mogelijk? Aan welke voorwaarden moet een thuiswerkplek voldoen? “Een mobiliteitsbeleid vanuit goed werkgeverschap en duurzaamheid blijft belangrijk. Wanneer we werktijden gaan spreiden en ook in de toekomst enkele dagen thuis blijven werken, moeten de regelingen op de nieuwe situatie worden aangepast. En daarin adviseren we graag”, zo sluit Tobias af.

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

Stay up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Heb je vragen?

Contact-Rita-stripes@2x

Rita van der pas

Community Manager

06 549 212 14

Rita@wijzijnbreikers.nl

Bel of mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.