Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan

Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan

DC Klinieken past het mobiliteitsbeleid aan. ‘Door Breikers zijn we op een hele andere manier naar mobiliteit gaan kijken’

DC Klinieken past het mobiliteitsbeleid aan. ‘Door Breikers zijn we op een hele andere manier naar mobiliteit gaan kijken’


DC Klinieken Lairesse in Amsterdam wil graag het mobiliteitsbeleid aanpassen. Efficiëntie, toekomstbestendigheid en duurzaamheid staan hoog in het vaandel en spelen een grote rol bij het nieuwe mobiliteitsbeleid. Evenals het zijn én blijven van een fijne werkgever. “Er heerst een groot tekort aan zorgpersoneel en daar hebben we rekening mee te houden”, vertelt Michel Yakoub, locatiemanager DC Klinieken Lairesse.

DC Klinieken is gevestigd op vijftien locaties door heel Nederland. De kliniek op het Valeriusplein 10 is met zijn 110 medewerkers veruit de grootste. “Op deze locatie in Amsterdam-Zuid willen we met het nieuwe beleid koploper zijn”, legt Michel Yakoub uit. Zodra ons beleid is vernieuwd, volgen de andere vestigingen het goede voorbeeld.”

Parkeerplekken
DC Klinieken Lairesse liep tegen verschillende zaken aan. Eén daarvan is het parkeerprobleem: voor de 110 medewerkers zijn in Amsterdam-Zuid slechts zestien parkeerplekken beschikbaar. “En dan moet je weten dat zeker de helft van de medewerkers met de auto wil komen”, vertelt Michel. “We hebben wel een parkeerbeleid – sommige medewerkers hebben recht op een plek, anderen niet – maar nog steeds hebben we bij lange na niet genoeg parkeerplekken. Om alles in goede banen te leiden, maakten we elke week een planning in Excel; wie heeft deze week recht op een plek voor de auto, wie niet. Een tijdrovende klus waar zich verschillende mensen mee bezighielden. We hadden er bijna een dagtaak aan.”

“Bij het maken van een nieuw mobiliteitsbeleid komt veel kijken, meer dan ik voor mogelijk had gehouden.”
Michel Yakoub

Duurzaamheid
De tweede reden waarom de zorginstelling DC Klinieken het mobiliteitsbeleid onder de loep neemt is duurzaamheid. Michel: “Natuurlijk moeten we ons steentje bijdragen als het gaat om het terugdringen van de CO2-uitstoot. We zijn immers een maatschappelijk betrokken organisatie en daar hoort bij dat we vaker de auto laten staan. Wie kan, gebruikt het openbaar vervoer of pakt de fiets. Zo vangen we twee vliegen in één klap en zetten we tegelijk in op vitalere werknemers.”

Goed bereikbaar, maar toch…
Je zou denken dat DC Klinieken Lairesse eenvoudig te bereiken is met het OV en dat de medewerkers die in Amsterdam wonen daar ook gretig gebruik van maken. In de praktijk blijkt dat anders vertelt Michel. “Onze kliniek in Rotterdam heeft geen enkele parkeerplek. Daar is het duidelijk: óf je gebruikt het OV, óf je stapt op de fiets. Woon je verder weg, dan zet je de auto bij een P&R. Juist doordat wij die zestien parkeerplekken hebben, willen onze mensen met de auto komen. Dus ook de (vaak parttime) medewerkers die in de stad wonen.”

Googelen
Op het moment dat DC Klinieken besloot het mobiliteitsbeleid aan te passen, ging Michel op zoek naar hulp. “Ik wilde een partij inschakelen die hier dagelijks mee bezig is. Eerlijk gezegd ben ik gewoon gaan googelen: mobiliteitsbeleid, Amsterdam”, lacht Michel. “Breikers popte op en een gesprek met een van de consultants volgde. Tobias van den Briel werd onze man. Allereerst voerde Tobias een mobiliteitsscan uit. Een geweldige tool en leuk om mee te spelen. We zagen gelijk dat, wanneer we een paar zaken zouden veranderen, dit parkeerplekken zou schelen.”

Opvallend
Wat gelijk uit de scan naar voren kwam was dat maar weinig medewerkers met het openbaar vervoer naar de kliniek kwamen. Michel: “Dat vond ik zo opvallend! We hebben een hele goede verbinding, dus dat was niet de reden dat mensen de tram of bus niet pakten. Daarom heeft HR besloten om, ondanks dat we nog niet klaar zijn met ons nieuwe mobiliteitsbeleid, de OV-vergoeding gelijk aan te passen. In eerste instantie werd niet de gehele reis vergoed, sinds anderhalve maand is dit wel het geval: P&R én OV worden nu 100 procent vergoed. We hopen dat onze mensen door deze aanpassing vaker het openbaar vervoer pakken.”

25 cent per kilometer
Voor de autorit vergoedt DC Klinieken 19 cent per kilometer. “Tijdens de bijeenkomst kwam Tobias met het idee om de fietsrit hoger te gaan vergoeden, naar een bedrag van 25 cent per kilometer”, vertelt Michel. “Dat lijkt ons een heel interessant plan en we gaan kijken of dit haalbaar is. Daar waren we zonder Breikers nooit zelf op gekomen. Net als het idee om eens in de zoveel tijd een fietsenmaker bij ons langs te laten komen. Belonen in plaats van straffen, dat past heel goed bij onze organisatie.”

Toekomstbestendig
Michel heeft de hulp van Breikers als bijzonder fijn ervaren. Wat was volgens hem de meerwaarde van deze partij? “Wat ik heb ervaren is dat we door Breikers op een andere manier naar mobiliteit zijn gaan kijken. Het gaat niet alleen om parkeerplekken en kilometervergoeding, het gaat om het totaalplaatje. Denk aan regelingen die de reisbewegingen makkelijker maken voor de werknemers, zoals bijvoorbeeld het gebruik van een taxi waar nodig. Bij het maken van een nieuw mobiliteitsbeleid komt veel kijken, meer dan ik voor mogelijk had gehouden.”

Personeelstekort
De zorg heeft te maken met een groot personeelstekort. In elke provincie kunnen zorgmedewerkers aan de slag. “Daarom moeten we ook met een goed mobiliteitsbeleid komen”, licht Michel toe. “Zomaar parkeerplekken schrappen is niet de oplossing, daarmee jaag je personeel weg. We zijn een aantrekkelijke werkgever en willen dat in de toekomst ook blijven. Dat is ook de reden dat we het beleid nu aanpakken en niet pas op het moment dat benzine- en dieselauto’s uit de binnenstad worden geweerd. Dan zijn we veel te laat. Ons beleid moet toekomstbestendig zijn.”

Stap voor stap meegenomen
Michel verwacht dat DC Klinieken met het nieuwe beleid veel efficiënter te werk zal gaan dan voorheen en dat medewerkers tevreden zullen zijn. “De directie is al enthousiast. Het nieuwe beleid komt ook niet als een verrassing; stap voor stap heb ik onze mensen via nieuwsbrieven meegenomen in de plannen. Straks kan iedereen door middel van een slim programma zelf een parkeerplek reserveren. Dat is alvast fijn voor medewerkers die met de auto blijven komen. Of we de verstokte automobilist uit de auto krijgen? Lastig, maar ik hoop dat 80 procent straks de wagen laat staan en dat de overige 20 procent zich op het hoofd gaat krabben. Je creëert een positieve vibe. Misschien vinden zij zichzelf dan toch wel een beetje een spelbreker…”, sluit Michel af.

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

Stay up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Heb je vragen?

Contact-Rita-stripes@2x

Rita van der pas

Community Manager

06 549 212 14

Rita@wijzijnbreikers.nl

Bel of mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.