Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan
Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! Vraag gratis advies aan

‘Door het advies en de begeleiding van Breikers hebben wij zo dadelijk een flexibeler en duurzamer mobiliteitsbeleid’

‘Door het advies en de begeleiding van Breikers hebben wij zo dadelijk een flexibeler en duurzamer mobiliteitsbeleid’

Lexence heeft de Samenwerkingsovereenkomst flexibel werken en slim reizen getekend. Zo zet het advocaten- en notarissenkantoor zich, samen met inmiddels 75 andere bedrijven binnen de Metropoolregio Amsterdam, actief in voor betere spreiding in het OV, minder files en meer fietsen en wandelen. Met als doel: minder CO2-uitstoot, schonere lucht en vitale medewerkers. “Allemaal punten waar we door ons gloednieuwe mobiliteitsbeleid aan zullen voldoen.”

Lexence, gevestigd in de iconische ‘schoen’ op de Zuidas, is voor Breikers geen vreemde. Vorig jaar, tijdens de nominatie Beste Thuiswerkgever van het Jaar 2020, hebben de werknemers binnen het advocaten- en notarissenkantoor hun werkgever voorgedragen als Beste Thuiswerkgever. Dit omdat het Lexence gelukt was om binnen een mum van tijd het thuiswerken voor iedereen mogelijk te maken én verbinding met elkaar te houden. En dit terwijl, vóór de lockdown, iedereen standaard naar kantoor kwam.

Door de nominatie kwam Olga Wolters-Abelmann, manager HR, voor het eerst in contact met Breikers. “Wat waren we blij verrast met de mededeling! Onze medewerkers hebben gewaardeerd wat we voor ze deden en dat is fijn.”

Afspraak consultant
Uit dat contact kwam een vervolgafspraak met Jos Hollestelle, consultant bij Breikers. Jos informeerde bij het kantoor of ze nagedacht hadden over de mobiliteit ná de crisis. “Op dat moment kwam alles bij elkaar”, zo vertelt Olga. “Met het onderwerp mobiliteit waren we al langer bezig, maar toen kwam corona. De vraag van Jos kwam dus precies op het juiste moment!”

Veel wensen
Enkele weken later tekende Lexence de Samenwerkingsovereenkomst met Breikers en begon een mooi traject samen met Jos, Facilitaire Zaken, HR en de Ondernemingsraad. Allereerst moest duidelijk worden wat de hulpvraag was. “Dat was eigenlijk een soort mengelmoes van verschillende zaken” vertelt de manager HR. “Zo wilden we dat ons kantoor voor onze medewerkers beter bereikbaar was, dat de reismogelijkheden flexibeler werden, we wilden de secundaire arbeidsvoorwaarden aanpassen aan deze tijd, het fileprobleem terugdringen én tegelijkertijd iets doen met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Zoek hulp als je het niet zelf kan. Je schakelt toch ook een advocaat in bij een juridisch conflict?
Olga Wolters – Abelmann

Mobility analyst
Lexence besloot gelijk om met Jos verdere stappen te ondernemen. Allereerst gebruikte Jos de MobilityAnalyst waardoor zaken snel duidelijk werden. Olga: “Die tool heeft ons enorm geholpen om de mogelijkheden inzichtelijk te maken. Samen met Jos hebben we een nieuw mobiliteitsvisie gemaakt en dat vervolgens bij ons Dagelijks Bestuur neergelegd. Deze visie werd volledig omarmd!”

Oude plan op de schop
De visie was er, maar toen kwam de uitwerking. “We hadden een redelijk ambitieuze planning”, vertelt Olga, ”maar het is gelukt. Jos heeft ons stap voor stap bij de uitwerking geholpen. De hoofdpijlers van de visie werden uitgewerkt in nieuwe maatregelen ter vervanging van ons oude beleid dat volledig op de schop ging.”

Hoe duurzamer, hoe meer we vergoeden
De ambitieuze planning is gehaald, recent rondde Breikers het gratis adviesproject bij Lexence af. Wat is er binnen het advocaten- en notarissenkantoor besloten? Olga: “We gaan over naar een regeling waarbij de medewerker per dag bepaalt – afhankelijk van de werkzaamheden, – of en zo ja hoe hij reist; openbaar vervoer, fiets of met de auto. Variëren per dag en reiswijze kan, we vergoeden namelijk de werkelijk gemaakte kosten. Bij de vergoeding kijken we ook naar de meest duurzame manier van reizen. Hoe duurzamer je reist, des te meer we vergoeden. Iedere medewerker krijgt straks een mobiliteitskaart. Als je reist met het OV, dan wordt dat 100 procent vergoed. Hiermee hopen we de ‘gedoe drempel’ van reizen met het OV te verlagen en daarmee een gedragsverandering te creëren met betrekking tot het gebruik van de auto. En als je dan naar kantoor komt met het OV of fiets en je hebt halverwege de dag een zitting bij de rechtbank én het regent, dan kan je een kantoorauto pakken; hybride of volledig elektrisch. Mochten alle auto’s bezet zijn, dan kan uitgeweken worden naar een elektrische Uber of -taxi. Met je toga in je tas door de regen, dat gaat natuurlijk niet.”

Fietsplan en P&R
Verder heeft Lexence het fietsplan opnieuw geïntroduceerd en kunnen medewerkers een 100% vergoeding krijgen van de P&R’s nabij Amsterdam. Dit is voor de collega’s die iets verder weg wonen en waarvoor het eerste deel van de reis echt een ontzettend gedoe is met het OV. “Deze medewerkers parkeren dan buiten de Ring en stappen over op bus, tram of metro richting de Zuidas. Op het laatste stuk richting kantoor staat namelijk vaak file en parkeerplaatsen zijn schaars.”

Uitrollen plan
Het streven is om per 1 januari 2022 alle maatregelen ingevoerd te hebben. Dat hebben we, mede door Breikers, toch even snel gedaan. Door Jos zijn we op een snellere manier gekomen waar we nu zijn. Hij had alle kennis en contacten, heerlijk.”

Thuiswerkbeleid
De advocatuur werkt volgens het oude meester-gezelsysteem. Van de ‘meester’ leer je het vak door mee te luisteren, mee te kijken en mee te werken. Dit maakt dat binnen de advocatuur mensen dus in principe op kantoor werken. En hoewel kantoor de centrale plek blijft om samen te werken, op te leiden en elkaar te ontmoeten, gaat ook Lexence niet terug naar alle dagen werken op kantoor. “We hebben tijdens de lockdown laten zien dat thuis werken kan. Deze mogelijkheid houden we dan ook in stand waar het de werkzaamheden ten goede komt. Want voor ons is het werk dat we met elkaar en voor onze klanten doen, leidend.”

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

Stay up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Heb je vragen?

Contact-Rita-stripes@2x

Rita van der pas

Community Manager

06 549 212 14

Rita@wijzijnbreikers.nl

Bel of mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.