Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan
Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan
Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan
DPG Media: ‘Werken daar waar het werkt’
DPG Media krijgt een nieuw kantoor in Amsterdam Overamstel. Het 46.000 vierkante meter grote kantoorpand komt vlak achter de drukkerij te liggen en krijgt een geheel houten constructie. “Als mediabedrijf gebruiken we qua print een hoop papier en inkt. Met het realiseren van dit duurzame gebouw en het aanpakken van ons mobiliteitsbeleid, gaan we iets terugdoen”, aldus Desiree Scheeper, HR-project en innovatie manager.
Het nieuwe kantoor van DPG Media – bekend van onder andere de Volkskrant, Trouw, het Parool, Tweakers, vtwonen, Libelle en NU.nl – is een van de redenen waarom het mediahuis ook het mobiliteitsbeleid onder handen neemt. Ook de in 2020 tot stand gekomen integratie van DPG Media Magazines en de tijdelijke sluiting van de Piet Heintunnel zijn aanleidingen om met een frisse blik naar het huidige mobiliteitsbeleid te kijken. Desiree: “Je kunt zeggen dat alle puzzelstukjes ineens in elkaar vielen. Ons nieuwe kantoor wordt een van de duurzaamste gebouwen van Europa. Dan kan je natuurlijk niet met z’n allen op de oude voet blijven forenzen.”
Eerste shockfase voorbij
Binnen het geweld van al deze veranderingen, vindt het mediahuis dus ook nog tijd om zich in te zetten voor duurzame mobiliteit. “Juist nu is de tijd rijp”, legt Desiree uit. “Er spelen verschillende factoren een rol. We hebben door de integratie van DPG Media Magazines in 2020 zo’n 1000 collega’s erbij gekregen: van 3000 naar 4000 man. Een groot deel van de medewerkers gaat eind 2023 verhuizen naar het nieuwe kantoor waar 300 parkeerplekken zijn, niet genoeg voor alle collega’s. Verder kijken we ook naar het grotere plaatje; want, gaan we straks überhaupt nog wel met z’n allen terug naar kantoor? De coronacrisis was daarbij natuurlijk een eyeopener. Waren ze bij DPG Media Magazines het thuiswerken al meer gewend, voor mijn collega’s van DPG Media gold dat niet. Nadat we over de eerste shock van niet meer naar kantoor gaan heen waren, zijn we gaan nadenken. Dit is de kans om het flexibel werken vast te houden en het, ook na de crisis, anders te gaan doen. Niet alleen in het nieuwe kantoor, maar op alle locaties van DPG Media.”
Mobiliteitsbeleid 2.0
Vanaf 25 juni 2020 tot en met volgend jaar september gaat de Piet Heintunnel dicht. “De sluiting van de tunnel speelt ook een rol in ons besluit om te gaan werken aan, wat wij noemen, het ‘mobiliteitsbeleid 2.0’. Voor collega’s die naar ons huidige kantoor op het Amsterdamse Oostenburgereiland willen komen – INIT Office vlakbij CS – houdt de sluiting van de tunnel een hoop in. Om deze reden bracht de Gemeente Amsterdam ons in contact met Breikers. De hulp van de consultant kwam goed van pas, maar we wilden onze hulpvraag wel gelijk breder trekken. Ongeveer de helft van onze collega’s komt straks in het nieuwe kantoor te werken, de andere helft werkt op een van de ruim 50 andere kantoren van DPG Media, verspreid over het hele land. Er moest dus een landelijke mobiliteitsscan gemaakt worden.”
Werken daar waar het werkt
Tobias van den Briel, een van de consultants van Breikers, maakte een mobiliteitsscan van de huidige situatie en een scan van de situatie zoals hij er na de verhuizing uit zal zien. “We zagen gelijk een hoop mogelijkheden. Bij het maken van de mobiliteitsscan werd ook gekeken naar de bezetting. “We hebben op dit moment voor 80 procent van onze collega’s, rekening houdend met deeltijdbanen, een werkplek. Voordat de pandemie uitbrak gingen we alle dagen naar kantoor. Straks gaan we daar niet meer naar terug, het zal dat voor een groot deel van onze collega’s meer een combinatie worden van thuis en kantoor. En wie toch naar kantoor moet, hoeft zeker niet in spitstijd te reizen. ‘Werken daar waar het werkt’, dat is het nieuwe uitgangspunt bij werk en mobiliteit binnen DPG Media.”
Fijne stip op de horizon
De kickstart voor het nieuwe mobiliteitsbeleid is gemaakt. Met als fijne stip op de horizon het nieuwe kantoor. “We staan aan het begin van een nieuwe periode en dat is spannend. Wat durven we straks allemaal te gaan doen? Hoe zullen mensen reageren als we een nieuw mobiliteitsbeleid maken met bijvoorbeeld een andere manier van reiskostenvergoeding? Zullen mensen warmlopen voor ons fietsplan? Het komende jaar zullen we door onze collega’s allerlei mogelijkheden laten testen. Denk aan het gebruik van e-bikes, een redactie-auto voor wanneer een autorit echt niet vermeden kan worden. Met als resultaat een mooi pakket aan mogelijkheden waarmee we onze collega’s gaan verleiden voor meer duurzame mobiliteitsoplossingen.
Besef
Alle maatregelen hangen of staan met het draagvlak onder collega’s. “We willen mensen bewust maken van hun eigen gedrag. Hun footprint. De coronacrisis heeft ons laten zien wat er allemaal mogelijk is. Het punt is om dat gevoel met elkaar vast te houden.“
Wil jij binnen jouw organisatie ook advies op maat? Wil je alles weten over het verslimmen en verduurzamen van jullie mobiliteitsbeleid en de nieuwste oplossingen op gebied van flexibel (thuis)werken en reizen? Neem dan contact met ons op via info@wijzijnbreikers.nl.
Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?
Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.
“Toen we hoorden dat Breikers werkgevers kosteloos helpt bij de transitie naar slimme en duurzame mobiliteit, waren we gelijk enthousiast.”
– Astrid Bonefaas, manager HR bij EMG NL
Rita van der Pas
Community Manager
Mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.
Ⓒ 2021 Breikers. All Rights Reserved. Created by wpmasters.nl