Welke goede voornemens heeft jouw bedrijf? Ontdek de nieuwe manier van werken op zowerkthet.nl

Welke goede voornemens heeft jouw bedrijf? Ontdek de nieuwe manier van werken op zowerkthet.nl Schrijf je gratis in

EO: ‘Mobiliteitsbeleid verduurzamen vanuit visie rentmeesterschap’

EO: ‘Mobiliteitsbeleid verduurzamen vanuit visie rentmeesterschap’

De Evangelische Omroep (EO), gevestigd in de voormalig aartsbisschoppelijke kweekschool in Hilversum, wil vanuit de visie ‘rentmeesterschap’ zo duurzaam mogelijk opereren. Daar hoort het verminderen van de CO2-uitstoot door reisbewegingen ook bij. Breikers heeft het mediabedrijf geholpen met de zoektocht naar een duurzaam mobiliteitsbeleid. Willeke Voois, P&O Adviseur binnen de Evangelische Omroep, vertelt hoe deze samenwerking verliep.

Begin 2019 werd er door de Evangelische Omroep een werkgroep gestart met de naam ‘Rentmeesterschap’. Deze werkgroep is opgestart met als doel in alle geledingen van de organisatie te zoeken naar kansen om te verduurzamen. De EO houdt rekening met de impact die de bedrijfsvoering op onze planeet heeft en zet op het gebied van duurzaamheid zoveel mogelijk stappen. Zo heeft het mediabedrijf meer dan 300 zonnepanelen op het gebouw laten plaatsen en zijn er warmtepompen aangeschaft. Daarnaast zit de EO midden in een campagne om Nederlanders op te roepen bomen te planten. Willen ze zelf de boom niet in de grond zetten, dan kunnen ze een donatie doen zodat het planten voor ze gedaan wordt.

“Ze waren wel bereid de switch te maken, maar wilden ook de mogelijkheid hebben om, wanneer nodig, de auto te pakken.”
Willeke Voois

Iets terug doen
Toch wil de EO meer doen. Willeke: “Onze gedachtegang is dat we als Evangelische Omroep een stukje van de aarde ‘in bruikleen hebben’. We willen als bedrijf iets terugdoen en kijken naar alle mogelijkheden, maar zijn daar uiteraard wel realistisch in. De leden van de werkgroep Rentmeesterschap hebben gekeken naar wat er gedaan kon worden op het gebied van gas, licht en water, maar wie wil verduurzamen, moet ook het mobiliteitsbeleid tegen het licht houden.”

Niet verplichten, wel stimuleren
Met het aanpassen van het mobiliteitsbeleid was deze P&O Adviseur al een tijdje bezig.
Uit eerdere analyse die de EO liet doen, bleek dat het woon-werkverkeer binnen de organisatie voor meer dan de helft verantwoordelijk was voor de CO2-uitstoot. “Een goede reden om eens naar alle mogelijkheden op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit. Daarbij willen we onze medewerkers niet verplichten om de auto te laten staan, maar motiveren anders te reizen”, vertelt Willeke. “Binnen ons mediabedrijf hebben sommige collega’s nou eenmaal echt de auto nodig, maar waar kan stimuleren we graag het gebruik van het OV of de fiets.”

Frisse blik
Voordat Breikers om de hoek kwam kijken, was Willeke zich al aan het oriënteren. “We hebben gekeken naar de contractvorm NS-Business Collectief, maar dat bleek voor ons een te kostbare oplossing. Bovendien is dan altijd nog de vraag of iedereen wel bereid is om de trein in te stappen”, legt Willeke uit. “En toen kwam Breikers om de hoek. Tobias van den Briel, onze consultant bij Breikers, stelde de volgende vragen: ‘Wat staan jullie? Wat is jullie doel en hoe willen jullie dat bereiken? Wat heb je daarvoor over en wat kunnen we daar als Breikers in betekenen?’ Vanuit de ervaringen en expertise van Breikers liet Tobias ons de mogelijkheden zien; onafhankelijk, zonder winstoogmerk en kosteloos. Tobias kwam niets halen, maar ons iets brengen en dat is een goed gevoel. Wat ik ook fijn vond, was dat er weer even met een frisse blik naar ons mobiliteitsbeleid werd gekeken. Die nieuwe blik was echt even nodig. Soms zit je er te ver in.”

Te duur
Vanuit de enquête die de EO onder de medewerkers rond liet gaan, bleek dat een derde van de collega’s bereid was de auto te laten staan en het OV te pakken. “Ze waren wel bereid de switch te maken, maar wilden ook de mogelijkheid hebben om, wanneer nodig, de auto te pakken.”

Staffelvergoeding
Op dit moment werkt de EO nog met een staffelvergoeding. “Als voorbeeld: ik woon 20 kilometer van Hilversum en ontvang een standaard dagvergoeding van 7 euro per gewerkte dag op kantoor. Het maakt dan niet uit waarmee ik reis: het OV, de auto of de fiets. Voor fietsers hebben we trouwens een mooie regeling: sinds begin 2020 stimuleren we de e-bike en hebben we ons nieuwe fietsplan geïntroduceerd. Onze vergoeding: 1500 euro voor een e-bike. Ikzelf ben vaker gaan fietsen door de bewustwording van mijn CO2-uitsoot. Die 7 euro aan dagvergoeding steek ik dan al fietsend in mijn zak.”

Reisbalans
Om toch de mensen zover te krijgen dat ze vaker de auto laten staan, verdiept de EO zich nu in een andere mogelijkheid. “Door Breikers zijn we op dit moment naar Reisbalans aan het kijken; een applicatie om onze reizen te plannen. Door de GPS tracker worden de gemaakte ritten automatisch geregistreerd. Met Reisbalans kunnen we per situatie de reizen bekijken en dat spreekt ons aan, maar we zitten nog in de onderzoekende fase. Corona heeft een hoop veranderd.”

Thuiswerken
Over corona gesproken; zoals bij veel bedrijven veranderde ook bij de Evangelische Omroep een hoop. “Dat klopt, ook wij gingen massaal thuiswerken. Wat me opviel? We hebben gemerkt dat je door thuis te werken bergen werk kunt verzetten”, lacht Willeke. “Thuiswerken komt de concentratie ten goede”. Er werken bij ons 370 collega’s en door de pandemie zijn maar 50 tot 70 medewerkers op kantoor. Mensen snakken ernaar elkaar weer te zien en kijken uit naar het moment dat ze ons mooie gebouw weer kunnen betreden, maar ook zonder virus blijven we deels thuiswerken. Is er geen noodzaak zoals vergaderingen of brainstormsessies, werk dan thuis. Ons pand zullen we veel meer gaan gebruiken als ontmoetingsplek.”

Thuiswerkvergoeding
De EO hanteert sinds oktober vorig jaar een thuiswerkvergoeding van 25 euro per maand op basis van het arbeidspercentage. Wie een nieuw bureau wil aanschaffen zal even moeten doorsparen, wie zijn toetsenbord of muis mist, kan die ophalen op kantoor. Willeke: “Hoe de toekomst er na corona uit komt te zien is voor niemand duidelijk, maar het thuiswerken houden we, zoals zoveel bedrijven, erin. Het nieuwe mobiliteitsbeleid is nog niet rond, maar door de gesprekken met Breikers en de mobiliteitsscan zien we wat mogelijk is. Tobias kon zijn kennis en ervaringen met andere bedrijven met ons delen en dat was zeer waardevol. Zonder iedereen nou meteen uit de auto te trekken, komen we met alle informatie die we hebben verzameld vast en zeker tot een mooi, duurzaam mobiliteitsbeleid.”

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

Stay up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Heb je vragen?

Contact-Rita-stripes@2x

Rita van der pas

Community Manager

06 549 212 14

Rita@wijzijnbreikers.nl

Bel of mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.