‘Thuiswerken mocht bij ons lange tijd helemaal niet’, vertelt Van Stek. ‘Alleen in uitzonderlijke gevallen was het mogelijk, bijvoorbeeld bij een specifieke functie of als iemand langdurig niet naar kantoor kon komen door ziekte. Pas tijdens corona kwam de realisatie dat werken op afstand in sommige functies best goed mogelijk was.’
Nieuwe routines
‘Samenwerken op afstand was in het begin wennen. Het vergt in vergaderingen bijvoorbeeld een goede voorzitter, die orde en overzicht bewaart, zodat niet iedereen door elkaar praat. Tegelijkertijd was hybride werken voor een grote groep mensen een goede oplossing. De aansturing van een operatie kan bijvoorbeeld op afstand gebeuren, dat hoeft niet meer fysiek. Dit scheelt ook in reiskosten en parkeerkosten. Om te verkennen hoe we binnen verschillende teams beter hybride met elkaar samen kunnen werken, besloot ik deel te nemen aan de college tour van netwerk Breikers.’
‘De belangrijkste les was om met elkaar in gesprek te blijven, want wat voor de één goed werkt hoeft voor een ander niet zo te zijn.’
Het college van Breikers bestond uit drie keer twee uur college door mensen uit de praktijk, vol voorbeelden, praktische tips en een routekaart om toe te passen in de organisatie. Van Stek: ‘Het contact met Marjolijn Feringa, een van de drie docenten tijdens de colleges en schrijver van een boek over hybride werken, vond ik erg waardevol. Zij heeft ervaring met het opzetten van hybride teams in verschillende organisaties, dat maakt haar tot autoriteit. Hierdoor kan ze vragen stellen die ik niet zal stellen. Feringa nam geen genoegen met antwoorden als: ‘zo gaat dat nu eenmaal.’ Door haar status en positie kon ze doorvragen. ‘Waarom kan dit dan niet?’ Of: ‘Wat heb je nodig zodat het wel lukt? Deze vragen hielpen om binnen mijn team te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om succesvol hybride met elkaar samen te werken. De belangrijkste les was om met elkaar in gesprek te blijven, want wat voor de één goed werkt hoeft voor een ander niet zo te zijn.’
‘Om van elkaar te leren, is vanuit de bedrijfsvoering een landelijk project opgezet. Hier vallen alle medewerkers (zo’n 65 duizend mensen) onder. Binnen dit project vergelijken we waarom iets binnen een team in Amsterdam wel lukt en ergens anders niet. We delen kennis met elkaar met als doel om niet klakkeloos terug te veren naar het oude normaal. Je ziet dat dit wisselend lukt. We proberen het kantoor als ontmoetingsplek te organiseren. In mijn team bijvoorbeeld sturen we er actief op dat collega’s tijd vrijhouden om met elkaar een kop koffie te drinken.’
Vijf tips voor een succesvol Hybride werken-beleid
Woonzorg Nederland, een woningcorporatie gericht op senioren en mensen met een beperking, combineert duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in al haar beleid. Met een focus op sociale huurwoningen kijkt de organisatie kritisch naar de besteding van middelen, ook bij mobiliteit.
Naar de caseGreat Place To Work is een dynamisch bedrijf dat andere organisaties helpt bouwen aan een succesvolle organisatiecultuur. Gevestigd in Haarlem maakt het deel uit van een duurzaam kantoorconcept waar verschillende bedrijven samenwerken om maatschappelijke impact te maken.
Naar de caseIs jouw bedrijf ook toe aan een slimmere manier van mobiliteit? Wij adviseren onafhankelijk en geheel kosteloos.
Het grootste werkgeversnetwerk van Noord-Holland voor slimme en duurzame mobiliteit & logistiek.
Gemaakt door WP Masters.