Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan

Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan

Irene Mangnus van HVO-Querido: ‘Ik had veel eerder de hulp van Breikers in moeten
roepen’

Irene Mangnus van HVO-Querido: ‘Ik had veel eerder de hulp van Breikers in moeten
roepen’

HVO-Querido heeft het mobiliteitsbeleid aangepast. Met behulp van Breikers heeft Irene
Mangnus een mooi voorstel aan de directie kunnen overhandigen. “Of ik ergens spijt van
heb? Zeker. Ik had veel eerder hun hulp in moeten roepen.”

HVO-Querido, gevestigd in en rond Amsterdam, is een zorgorganisatie die kwetsbare
burgers ondersteunt zodat ze daarna weer deel kunnen nemen aan de maatschappij. En dat
doen ze vanaf zestig locaties. Hierbij krijgen mensen ambulant begeleiding, maar worden
ook deels op een van de locaties opgevangen. “Ken je ons niet, dan is dat alleen maar mooi.
Dat betekent dat het goed met je gaat en dat je onze hulp nooit nodig hebt gehad”, vertelt
Irene Mangnus, teammanager HRM van HVO-Querido.”

Mooi werk belonen
Voor al die hulp staan 1600 gedreven HVO-Querido medewerkers klaar. “Mooi werk en een
maatschappelijk relevantere baan kan ik me niet voorstellen”, vertelt Irene. “We zetten ons
dag en nacht, zeven dagen per week, met hart en ziel in voor mensen die zich in een
kwetsbare positie bevinden. Daarom willen we ook goed werkgeverschap bieden en iets
voor onze mensen terug doen. Dat is dan ook gelijk de eerste reden waarom we het
mobiliteitsbeleid willen aanpassen. Redenen twee en drie: verduurzamen en flexibeler zijn.
Voorbeeld: wie niet wil fietsen na een nachtdienst, hoeft dat zeker niet.”

Goed werkgeverschap en passende arbeidsvoorwaarden
Het oude mobiliteitsbeleid bestond uit een beperkte kilometervergoeding, een parkeer-App
en een NS-Business Card. “Er zaten veel onhandigheden in het oude beleid. Onze
medewerkers zijn veel onderweg en reizen bijvoorbeeld ook tussen de verschillende
locaties. We wilden de mogelijkheden qua reizen eenvoudiger maken en flexibeler zijn. Bij
onze oude regeling moesten onze medewerkers het vaak zelf organiseren. Met het nieuwe
beleid willen we ze ondersteunen. En goed werkgeverschap en passende
arbeidsvoorwaarden komen bij ons steeds meer op de voorgrond te liggen en dat is mooi.
Daar hoort dan ook een goed mobiliteitsbeleid bij. Buiten dat wilden we het
mobiliteitsbeleid administratief ook vereenvoudigen.”

 

“Mond-tot-mondreclame doet het altijd goed”,

Mond-tot-mondreclame voor Breikers
Irene kwam op het idee Breikers in te schakelen door gesprekken met haar collega Els
Vegter, hoofd HR Services bij OLVG. Ook het ziekenhuis werd in het verleden geholpen door
een van de consultants van Breikers. Els deelde haar enthousiasme over de hulp die ze had
ontvangen. “Mond-tot-mondreclame doet het altijd goed”, lacht Irene. “OLVG paste het
mobiliteitsbeleid aan vanuit een andere invalshoek – ze wilden onder andere teruggaan in
parkeerplekken – maar de hulp van Breikers hebben ze als heel fijn ervaren. Zodoende heb
ik de telefoon gepakt. Een intakegesprek met de directeur, Rein Aarts, volgde. Breikers ging
samen met ons aan de slag.”

Mobility card, deelvervoer, leasefiets

Tobias van den Briel, een van de consultants werkzaam bij Breikers, maakte een afspraak
met Irene en er volgde een inspiratiesessie. Hieruit werd de motivatie voor het nieuwe
beleid duidelijk. Ook deed Tobias een postcodecheck, de MobilityAnalist. Hieruit werd
duidelijk wat de fietspotentie voor medewerkers van HVO-Querido is. Tijdens deze sessie
ging Tobias meer de diepte in en haalde voorbeelden aan van andere organisaties. “Het is
heel leerzaam om te horen hoe andere organisaties het hebben aangepakt. Tobias kwam
vervolgens met verschillende oplossingen. We hebben deze samen doorgenomen, wat
bijgeschaafd en daaruit kwam het voorstel van Tobias. We gaan toewerken naar een plan
waarbij we voor al onze medewerkers een Mobility card gaan uitrollen waarbij het ov
volledig zal worden vergoed. Verder gaan we waarschijnlijk deelvervoeropties aanbieden en
komen er lease-fietsen. Met of zonder motortje, dat is aan de medewerkers. Op locatie of in
je eigen schuurtje? Dat gaan we nog uitkristalliseren.”

Modern mobiliteitsbeleid
Vanaf februari tot en met afgelopen juli spraken Irene en Tobias elkaar gemiddeld eens in de
twee weken. Inmiddels ligt er een mooi voorstel voor een modern mobiliteitsbeleid klaar.
Zowel de medewerkers die betrokken waren bij de inspiratiesessies als de directie hebben
erg positief gereageerd. “Nu moeten we het alleen nog in concrete stappen omzetten”,
vertelt Irene. “We hopen de eerste regelingen in januari 2023 door te kunnen voeren. Ook
daar helpt Tobias bij.”

Goed op weg
Terugkijkend op het hele traject, wat ziet Irene Mangnus als teammanager HRM dan als
meerwaarde van de hulp van Breikers? “Als eerste vind ik het onafhankelijke, professionele
advies heel erg fijn. En vergeet niet de enorme ervaring! Het mobiliteitsbeleid van een
zorginstelling zo aanpassen dat iedereen tevreden is, dat is een heel gepuzzel. Denk maar in;
al die verschillende roosters, onze verschillende locaties… Je merkt dat Breikers daar
ervaring mee heeft. Tobias hielp ons onze doelen scherp te krijgen en kwam met een mooi
plan. We zijn er nog niet, maar we zijn wel ontzettend goed op weg.”

Wil jij ook eens kijken naar wat Breikers voor jou kan betekenen? Neen dan contact met ons op!

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

Stay up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Heb je vragen?

Contact-Rita-stripes@2x

Rita van der pas

Community Manager

06 549 212 14

Rita@wijzijnbreikers.nl

Bel of mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.