VAZO en Breikers maken werk van Zuidoost: De ritten die je voorkomt zijn goud waard

Bedrijvenvereniging VAZO zet zich al 35 jaar in voor de belangen van de werkgevers in Amsterdam Zuidoost. In die 35 jaar is er veel veranderd en de komende jaren zal er nog veel meer veranderen. Deze veranderingen zullen de bereikbaarheid van het gebied ernstig onder druk zetten. ‘Er is in de afgelopen decennia echt wel aandacht geweest voor mobiliteit: Zo wordt er bijvoorbeeld al samengewerkt in het bundelen van afvalinzameling, waardoor de vuilniswagens minder ritten moeten doen. Ook verhuren werkgevers hun parkeerterrein aan eventorganisaties en is het metrostation Bijlmer Arena prachtig geworden. Maar het is niet voldoende’. Aan het woord is Huib van Santen, directeur van Bedrijvenvereniging VAZO.

 

Schrappen parkeerplaatsen niet de oplossing

‘Er zijn in Zuidoost zo’n 8.000 bedrijven en er komen zo’n 30.000 nieuwe woningen bij. Het pand waarin de VAZO kantoor houdt wordt over een jaar gesloopt om ruimte te maken voor een appartementencomplex. Het aantal mensen dat dit gebied in en uit gaat zal binnen tien jaar verdubbelen, maar nieuwe infrastructuur komt er niet. Ook het type bezoeker verandert. In de komende jaren worden de functies in Amsterdam Zuidoost nog meer gemengd. Wonen en werken zullen niet meer gescheiden worden. Dat betekent ook dat er andere verkeersstromen ontstaan in een gebied waar de flexibiliteit al bijna constant op de proef wordt gesteld. Als de Johan Cruijff ArenA, Ziggo Dome en AFAS Live tegelijk een evenement organiseren zijn er al snel zo’n 70.000 extra bezoekers.

Ik ben dan ook constant in gesprek met werkgevers en de gemeente om te bespreken hoe we dit allemaal met elkaar kunnen reguleren. Maar de belangen liggen soms uiteen. De gemeente wil bijvoorbeeld toewerken naar minder parkeerplekken maar het bedrijfsleven ziet liever dat eerst de faciliteiten voor alternatieven verbeterd worden. Zo hebben we al lange tijd de wens dat de metrolijnen 24 uur per dag gaan rijden en laat de straatverlichting – met name bij fietspaden – te wensen over. Fietspaden stoppen op onlogische punten en elektrisch rijden is niet aantrekkelijk als er amper laadpalen zijn. Er moet gewoon nog heel veel gedaan worden…’, vindt Huib van Santen.

Flexibiliteit als oplossing

Rein Aarts, directeur Breikers: ‘Veel automobilisten denken best wel zwart-wit dat je die auto moet laten staan, maar dat is helemaal niet zo. Heel veel mensen die met de auto komen zullen dat ook gewoon blijven doen omdat ze bijvoorbeeld op een plek met beperkt OV wonen. Het belangrijkste is dan ook om te kijken welke faciliteiten er nodig zijn om de bereikbaarheid zo duurzaam mogelijk te kunnen garanderen. En natuurlijk kunnen werkgevers daar zelf ook aan bijdragen. De bereikbaarheid staat met name onder druk in de ochtend- en avondspits, momenten waarop ook het OV nu al aan zijn maximale capaciteit zit. De oplossing ligt dus veel breder namelijk in flexibiliteit. Voorbeelden daarvan zijn deelauto’s en ontwikkelingen zoals Mobility as a Service (MaaS ) waarbij je via een app heel makkelijk kunt kiezen uit verschillende vervoersmiddelen. Maar óók flexibele werktijden horen hierbij. De bereikbaarheid van het gebied wordt namelijk al veel beter als een beperkt aantal mensen een paar keer per week buiten de spits van en naar het werk reist’.

Meest duurzame bedrijventerrein van Nederland

‘Ik ben heel blij dat Breikers mij hierbij adviseert’,  aldus Huib van Santen. ‘Want werkgevers willen op het gebied van mobiliteit eigenlijk maar 1 ding en dat is optimale bereikbaarheid en daar zijn voldoende parkeerplekken net zo goed onderdeel van. Tegelijkertijd snappen werkgevers ook dat het anders moet. Iedereen ziet het belang van duurzaamheid in. We hebben de ambitie om van Zuidoost het meest duurzame bedrijventerrein van Nederland te maken. Daarbij speelt mobiliteit een grote rol. Met het toenemende aantal bezoekers en bewoners in dit gebied is uiteindelijk de enige echte oplossing dat we allemaal anders met vervoer omgaan. We kunnen dit proces versnellen door samen te werken’.

Rein Aarts: ‘Dat betekent dus niet dat iedereen opeens elektrisch moet rijden of de auto moet laten staan, maar dat we naar het geheel moeten kijken. Hoe kunnen we het alle bezoekers van dit gebied zo makkelijk mogelijk maken om duurzame keuzes te maken. Het totaalpakket kan een groot verschil maken. Je kunt mensen wel proberen te verleiden minder met de auto te komen, maar dan moeten er eerst goede alternatieven zijn’.

Eerst de voorzieningen op orde, daarna investeren

Huib van Santen: ‘Het is natuurlijk een beetje een ‘de kip of het ei-verhaal’: Werkgevers durven zelf ook vaak pas te investeren als de overige voorzieningen in de omgeving goed geregeld zijn. We kunnen het daarom ook alleen in goed overleg met elkaar organiseren’.

Rein Aarts: ‘Samen met de VAZO gaan we bedrijven actief benaderen voor een betere, slimmere mobiliteit in Zuidoost. Want met de verdubbeling van het aantal personen dat het gebied in en uit gaat, kunnen we nu al berekenen dat straks de helft daarvan dit buiten de spits moet doen omdat het verkeer anders volledig vast zal lopen. Dit is dus een heel concreet doel waar wij samen met de werkgevers naartoe kunnen werken. Moeten werknemers echt om half negen beginnen, of kan dit ook op andere tijden? Goed naar de organisatiestructuur kijken kan met weinig budget al veel opleveren.

Zo zijn we ook bezig met logistiek. Daar zie je heel duidelijk dat er veel vervoersbewegingen vermeden kunnen worden door gewoon slim naar combinaties te kijken. En de ritten die je voorkomt zijn goud waard’.

 

 

 

Interessant? Deel dit artikel gerust met jouw netwerk!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Scroll naar top